Page settings
 

Adecco Group Nederland brengt ervaringen en perspectieven werving en selectie anno nu in beeld


Zaltbommel - 8 april 2013
 
Na de opmars van het zakelijke online netwerk LinkedIn, beginnen ook Facebook en Twitter hun plaats op te eisen in de werving en selectie van personeel. Vooral Twitter blijkt een effectief en goedkoop kanaal te zijn om aandacht te vragen voor vacatures. Allround banensites als monsterboard.nl en nationalevacaturebank.nl lijken terrein te verliezen. Veel jongere werkzoekenden kijken trouwens niet veel verder dan wat het intikken van een specifieke functie in Google oplevert. Dit zijn enkele feiten uit veldonderzoek dat Adecco Group Nederland (Adecco en Ajilon) heeft laten verrichten naar de huidige werving- en selectiepraktijk. Ze staan vermeld in een net verschenen verkenning, getiteld Recruitment Update 2013.
 
Internet heeft de werving- en selectiepraktijk danig opgeschud. De omwenteling begon in 1994 met het voor dat moment revolutionaire idee van de Amerikaanse ondernemer Jeff Taylor om online op zoek te gaan naar talent voor zijn eigen ondernemingen. Dit ‘monster idea’ luidde het wereldwijde succes in van Monsterboard. Deze en andere vacaturesites worden nog steeds op grote schaal ingezet, maar ze verliezen terrein aan gespecialiseerde jobsites en de social media. De grootste verliezers echter zijn de dag- en vakbladen. Volgens cijfers van onderzoekbureau Nielsen moeten zij zich vandaag tevreden stellen met nog geen 18% van het totale advertentiepotentieel rond vacatures. De rest (82%) gebeurt online.
 
Specialistische discipline
De invloed van deze verschuiving op de operationele werving- en selectiepraktijk is enorm. Om die reden heeft Adecco Group Nederland besloten een inventarisatie te maken. Een indrukwekkende reeks interviews met werving- en selectie-experts, zowel aan bureaukant als aan de kant van bedrijfsorganisaties, geeft een gevarieerd beeld van de vele mogelijkheden die vandaag de dag bestaan om met potentiële medewerkers in contact te komen.
Door het sterk gegroeide aantal voor iedereen toegankelijke communicatie- en contactkanalen zijn de processen weliswaar laagdrempeliger geworden, maar niet gemakkelijker. Werving en selectie (vakkringen spreken van ‘recruitment’) heeft zich ontwikkeld tot een specialistische discipline, die zich los lijkt te weken van HRM en steeds meer tegen sales en marketing aanschuurt. De keus van zelf doen of uitbesteden, hangt dan ook nauw samen met de aanwezige expertise en capaciteit binnen organisaties en met de soort vacatures. Kleinere organisaties zullen over het algemeen gespecialiseerde bureaus blijven inschakelen. Grotere organisaties kiezen in toenemende mate voor de mogelijkheid om delen van het recruitmentproces uit te besteden en de strategische taken zelf uit te voeren.
 
Kaartenbak of porseleinkast
De vraag die het bedrijfsleven het meest bezighoudt, is: hoe kunnen we de social media effectief in het totale proces van werving & selectie en werkgeverschap inzetten. Iedereen is het eens over de enorme waarde van het professionele online netwerk LinkedIn, ook wel omschreven als ‘één grote, nog steeds uitdijende kaartenbak’. Maar zelfs binnen dit netwerk is het voor werkgevers onverstandig om zich als olifant door de porseleinkast te bewegen. Eventuele kandidaten ‘stalken’ met vacatures kan behoorlijk schadelijk zijn voor je werkgeversimago. Er bestaat een zekere mores  over hoe je elkaar benadert en jezelf als werkgever profileert. Ervaren professionals geven in de Adecco Group Nederland Recruitment Update 2013 praktijkvoorbeelden en tips. Over de inzet van Twitter is iedereen het eens: vrijwel alles kan, het kost weinig en het is effectief. Ten aanzien van Facebook en YouTube bestaan nog twijfels. Adverteren is prima, maar in het direct benaderen van leden zijn de beroepsrecruiters nog terughoudend.
 
Voorbereiding op ‘war for talent’
Werving en selectie van talent speelt zich tegenwoordig af binnen een geïntegreerd programma van online activiteiten rond de profilering van werkgeverschap (employer branding). Alle online inspanningen grijpen in elkaar en worden steeds beter op elkaar afgestemd. Recruiters van grote internationale organisaties vertellen in de publicatie van Adecco Group Nederland hoe ze daar invulling aan geven en welke rol recruitment speelt in de totale bedrijfsstrategie. Ze vertellen ook hoe een eigen, transparante ‘werken bij’ site het verschil kan maken en wat daarvoor de succesfactoren zijn.
 
Alle geluiden uit de praktijk wijzen erop dat bedrijven en overheden zich via strategisch online recruitmentbeleid voorbereiden op de ‘war for talent’, die na de crisis weer in volle hevigheid losbreekt. Met als speerpunten: exposure via de social media, vindbaarheid via Google, het opbouwen van (internationale) talentenpools, intensieve contacten met scholen en universiteiten (campus recruitment), inzet van medewerkers en relaties bij het zoeken naar talent (referral recruitment), verdere upgrading van geavanceerde recruitmentsystemen en slimme apps en koppelingen met smartphones en tablets.
 
De verkenning van Adecco Group Nederland naar de mogelijkheden en werkpraktijk van online werving en selectie, de Recruitment Update 2013, is een prettig leesbare bron van informatie geworden voor zowel kleine als grote organisaties, professionele recruiters en HR-professionals. Het is vooral een ‘praktijkdocument’ geworden, met ervaringen, adviezen en tips.
 
Ervaren arbeidsmarktdeskundigen, HR-managers en recruiters doen hun verhaal. Dat levert ruim veertig pagina’s vaklectuur op, vol wetenswaardigheden. De Adecco Group Nederland Recruitment Update 2013 verschijnt in een online versie en een gedrukte versie.

Over Adecco Group Nederland
Adecco Group Nederland bestaat uit Adecco (General Staffing), Ajilon, Badenoch & Clark en Modis (Professional Staffing) en Lee Hecht Harrison (loopbaan- en talentontwikkeling). Adecco is binnen alle vakgebieden actief, bij grootbedrijven, MKB en overheden. Ajilon spitst zich toe op (young) professionals en freelancers in IT, Finance, Engineering en Technology. In Nederland is Adecco actief met circa 1.000 medewerkers vanuit ruim 150 vestigingen. Wereldwijd is de Adecco Group de grootste aanbieder van HR-oplossingen met meer dan 33.000 medewerkers, actief vanuit ruim 5.500 kantoren in meer dan 60 landen.
 
Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Rinus Wittenberg, Marketing Manager, 06 53919796, rinus.wittenberg@adecco.nl. Voor algemene informatie verwijzen wij u naar www.adecco.nl en/of www.ajilon.nl