Page settings
 

Medewerkers Adecco Group Nederland massaal op straat gezet om jonge werkzoekenden de weg te wijzen


Zaltbommel, 28 april 2014 – In de dertien grootste steden van Nederland gaan op woensdag 30 april ruim zeshonderd medewerkers van Adecco Group Nederland de straat op. Met deze Adecco Streetday doet de personele dienstverlener een dringend beroep op het bedrijfsleven, de politiek en de samenleving: laat jongeren niet in de kou staan! In Amsterdam, Eindhoven en Utrecht trekt Mirjam Sterk als Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid met Adecco Group Nederland op. Overal in het land hebben lokale en regionale bestuurders hun medewerking toegezegd. De massale straatactie, die simultaan plaatsvindt in alle zestig landen waar Adecco wereldwijd gevestigd is, vormt het startsein voor een campagne die het hele jaar doorloopt. De campagne wordt ondersteund door www.waytowork.com. Via deze site kunnen werkzoekenden zich inschrijven voor gratis workshops en meedoen aan de internationale Adecco Experience. Uiteindelijk mag één kandidaat zich een maand lang CEO van de Adecco Group noemen.
 
De Adecco Group is in 2013 gestart met Way to Work. Ook toen werd de campagne met een massale Adecco Streetday ingeluid. Medewerkers van Adecco Group Nederland gingen dat jaar op 1 mei de straat op. Op 30 april vierde Nederland toen immers nog Koninginnedag. Nu met die traditie gebroken is, volgt Adecco Group Nederland de internationale golf: op woensdag 30 april gaan ruim zeshonderd medewerkers in dertien steden de straat op. Ze gaan actief op zoek naar jongeren om te horen wat hen beweegt en om iedereen de weg te wijzen in de wereld van werk. Dat gebeurt met persoonlijke adviezen en tips ter plaatse, met flyers, en met een verwijzing naar de speciale website www.waytowork.com. Deze website biedt gevarieerde informatie over de wereld van werk, sollicitatie- en presentatietips, en toegang tot gratis workshops. Bezoekers kunnen bovendien deelnemen aan de zogeheten Adecco Experience.  Hierbij worden ook stageplaatsen op topposities bij topbedrijven aangeboden. Uiteindelijk gaat één kandidaat een maand lang als CEO leiding geven aan de internationale Adecco Group, waarvan het hoofdkantoor zetelt in Zürich.
 
Inzet: ervaringsplaatsen en (snuffel)stages

Met Way to Work vraagt Adecco Group aandacht voor de nog altijd toenemende werkloosheid onder jongeren. Op dit moment staan wereldwijd ruim 75 miljoen jongeren langs de zijlijn. Ook jongeren die uitstekend zijn opgeleid, vangen bij sollicitaties bot. Eén van de meest gehoorde argumenten luidt: geen of te weinig ervaring. Om die reden legt Adecco Group dit jaar alle aandacht op het realiseren en aanbieden van ervaringsplekken, open huis dagen bij regionale organisaties en (snuffel)stages.
 
Ook Adecco Group zelf heeft zich verbonden aan een aanzienlijk aantal stageplaatsen. In de aanloop naar de Adecco Streetday op 30 april hebben lokale vestigingen van Adecco Group Nederland (meer dan honderdvijftig, verspreid over Nederland) intensief contacten gelegd met zowel klanten als niet-klanten. Daar zijn nu al heel veel lokale ervaringsinitiatieven uit gerold, bij zowel bedrijven als overheden. De medewerking van lokale instanties als gemeenten en UWV-kantoren is enorm. Alle mogelijkheden voor jongeren om in hun eigen omgeving kennis te maken met de wereld van werk of via (snuffel)stages werkervaring op te doen, verschijnen op www.adecco.nl. Daarnaast roepen de vestigings- en kantoormedewerkers van Adecco Group Nederland jongeren op langs te komen om kennis te nemen van het aanbod en eventueel een loopbaantest af te leggen.
 
Onbelemmerde toegang tot arbeidsmarkt
Way to Work, begonnen in 2013 en enthousiast ontvangen door deelnemende jongeren en bedrijfs- en overheidsorganisaties, is onderdeel van het wereldwijde MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van Adecco Group. Daarin staat, onder het motto Better Work, Better Life, het universele recht op onbelemmerde toegang tot de arbeidsmarkt voor iedereen centraal. Mede als gevolg van de crisis, is die toegang voor met name jongeren met beperkte ervaring ernstig geblokkeerd geraakt. Patrick Bakker, CEO Adecco Group Nederland: “Een complete generatie talentvolle en gemotiveerde jongeren kijkt momenteel vanaf de zijlijn toe. Dat is rampzalig. Ten eerste voor de jongeren zelf, die hun dromen in rook zien opgaan. Maar ook voor de samenleving als geheel. De economie trekt weer aan en we hebben iedereen straks weer hard nodig! Dus zetten we nu alles op alles om te vermijden dat we eindigen met een ‘verloren generatie’. Dat mogen we niet accepteren.”
 
Adviezen, tips, introducties, lokale initiatieven
Na de Adecco Streetday op woensdag 30 april loopt Way to Work het hele verdere jaar door. Jongeren zijn welkom om zich op vestigingen van Adecco of om zich op te geven voor workshops en (snuffel)stages. Ook kunnen ze op www.waytowork.com deelnemen aan de Adecco Experience. Het hele jaar door ondernemen teams van Adecco lokale initiatieven om jongeren vanuit hun eigen passie voor werk met adviezen, tips en introducties bij werkgevers wegwijs te maken in de wereld van werk.
 
Stedenoverzicht
De ruim 600 medewerkers van Adecco gaan op 30 april 2014 de straat op in de volgende steden:
- Amsterdam
- Rotterdam
- Utrecht
- Eindhoven
- Tilburg
- Venlo
- Groningen
- Almere
- Nijmegen
- Enschede
- Leeuwarden
- Zwolle
- Maastricht

In Amsterdam, Eindhoven en Utrecht doen Mirjam Sterk, Ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid en leden van haar taskforce actief met Adecco Group Nederland mee.
 
Over Adecco Group Nederland
Adecco Group Nederland bestaat uit Adecco (General Staffing), Ajilon (Professional Staffing), Badenoch & Clark (Executive Search Senior Finance en HR Professionals), Lee Hecht Harrison (outplacement, loopbaanverandering, talentontwikkeling) en Pontoon (Managed Service Programma’s, Recruitment Outsourcing en Workforce Consulting). Adecco General Staffing strekt zich uit tot vrijwel alle voorkomende sectoren. Ajilon biedt bedrijven, overheden en non-profit organisaties persoonlijke en deskundige oplossingen voor staffing vraagstukken met de focus op Engineering, Finance, ICT, Technology, Young Professionals en Freelance Professionals. In Nederland is Adecco actief met circa 1.000 medewerkers vanuit ruim 150 vestigingen. Wereldwijd is Adecco de grootste aanbieder van HR-oplossingen met meer dan 31.000 medewerkers, actief vanuit ruim 5.100 kantoren in meer dan 60 landen. Dagelijks zetten ruim 650.000 flexwerkers en professionals zich namens Adecco in bij meer dan 100.000 opdrachtgevers. De Adecco Group is een Fortune Global 500 onderneming.
 
Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Rinus Wittenberg, Marketing, 06 53919796, rinus.wittenberg@adecco.nl. Voor algemene informatie verwijzen wij u naar www.adecco.nl en www.ajilon.nl