Page settings
 

Wel of geen Facebook en Twitter in werktijd? Discussie levert voorlopig gelijkspel op


Zaltbommel, 11 oktober 2013 - Leidt gebruik van social media in werktijd tot concentratieverlies en minder productiviteit? Bijna de helft van alle professionals en ondernemers die met regelmaat ajilon.nl bezoeken, vreest van wel. Daarmee onderschrijven ze de voorspelling van trendwatcher Adjiedj Bakas dat de storende invloed van social media en e-mail op de concentratie van medewerkers voor werkgevers één van de meest urgente uitdagingen van dit moment is.

Trendwacher Bakas poneerde zijn stelling tijdens een reeks inspirerende bijeenkomsten rond het thema ‘Het Nieuwste Werken’ voor relaties van Ajilon en Adecco, verenigd in Adecco Group Nederland. Ajilon, specialist in Professional Staffing Services in de deelgebieden Young Professionals, IT, Engineering, Technology en Finance zette de stelling op haar website. De meningen waren evenredig verdeeld: 49,33% zei ja, 50,67% zei nee.

Blokkeren is geen optie

Deze uitslag lijkt een aardige afspiegeling van de discussie die momenteel binnen veel organisaties wordt gevoerd over het wel of niet toestaan van Facebooken of Twitteren in werktijd. Er gaan al stemmen op voor het inlassen van ‘social media pauzes’. Aan de andere kant zijn er wetenschappers die zeggen dat de digitale verbondenheid via Facebook of Twitter de motivatie en productiviteit van medewerkers juist verhoogt. Eén ding is duidelijk: botweg blokkeren lijkt geen optie als je als werkgever het welzijn van je medewerkers serieus neemt.

‘De Nieuwe Werkelijkheid’

Dat welzijn van medewerkers is eveneens door Bakas aan de kaak gesteld tijdens zijn optredens voor Ajilon en Adecco. Ben je daar als werkgever verantwoordelijk voor? Ja, vond 68% van de deelnemers aan de sessies die afgelopen zomer plaatsvonden. Een andere uitdagende vraag, of betere aansluiting op de beroepspraktijk gebaat zou zijn bij een herintroductie van jongens- en meisjesscholen, vond minder bijval. Slechts 5% was het hiermee eens. In november verzorgt Adjiedj Bakas opnieuw een serie inspiratiesessies voor relaties van Ajilon en Adecco en zal hij zijn gehoor prikkelen met stellingen over wat hij ziet als ‘De Nieuwe Werkelijkheid’, ofwel de maatschappelijke en economische ordening na de crisis.

Over Adecco Group Nederland

Adecco Group Nederland bestaat uit Adecco (General Staffing), Ajilon en Badenoch & Clark (Professional Staffing), Lee Hecht Harrison (outplacement, loopbaanverandering, talentontwikkeling) en Pontoon (workforce solutions, recruitment process outsourcing en workforce consulting).  General Staffing strekt zich uit tot vrijwel alle voorkomende sectoren. Professional Staffing spitst zich toe op (Young) Professionals in de vakgebieden Engineering, Finance, ICT en Technology. In Nederland is Adecco actief met circa 1.000 medewerkers vanuit ruim 150 vestigingen. Wereldwijd is Adecco de grootste aanbieder van HR-oplossingen met meer dan 31.000 medewerkers, actief vanuit ruim 5.200 kantoren in meer dan 60 landen. Dagelijks zetten ruim 650.000 flexwerkers en professionals zich namens Adecco in bij meer dan 100.000 opdrachtgevers. De Adecco Group is een Fortune Global 500 onderneming.